dimecres, 15 de juny del 2016

Participació ciutadana: Qüestió de voluntat

[Article publicat al "Full del Canvi" dins del Contrapunt del 19.2.2016]

Participació ciutadana: Qüestió de voluntat

Quan tenim la possibilitat d’opinar i incidir en la presa de decisions d’allò que ens afecta, el nostre compromís i implicació és major. És així, si ens posen eines perquè veïns i veïnes puguem participar activament en temes que ens interessen: des de l’urbanisme fins a l’educació, passant pels serveis bàsics, com l’aigua.
Més enllà de la participació a través d’entitats, associacions i col•lectius diversos, els ajuntaments com a institució, són clau en fer que la participació en els afers públics sigui real i de debò. I és una qüestió de voluntat política.
Molts programes electorals parlen de participació, però la paraula esdevé buida quan en la pràctica, no hi ha cap decisió que pugui prendre la ciutadania. S’està lluny del que demanen els nous temps: un canvi en la manera de fer política.

A Mollet, fa anys que vivim una letargia en la participació, per molt que es vulgui fer creure que n’hi ha. En els darrers – com a mínim 8 anys- no hi ha hagut cap interès, ni voluntat política ni valentia per explorar noves maneres de fer real aquesta participació. Quan dic real vull dir: que no és passiva, ni unilateral del govern que només explica coses, o la que es fa amb tantes normes, que és impossible.
Moltes experiències ja fa anys que es posen en pràctica a d’altres municipis (més petits o més grans que Mollet): pressupostos participatius on la ciutadania decideix com destinar algunes partides del pressupost de la ciutat a través de tot un procés de debat; consultes ciutadanes on es sotmeten a votació temes de rellevància; audiències públiques, consells sectorials on el que es decideix vincula la política municipal; consultes puntuals per qüestió concretes, com poden ser actuacions en els barris, assemblees obertes on la ciutadania troba el seu espai per expressar-se; o la gestió de serveis i equipaments (centres cívics, per exemple) mitjançant la cogestió i autogestió, això és amb persones o entitats que s’organitzen, etc. I en tot, posar mecanismes per facilitar la informació, el control i l’avaluació d’aquests processos participatius.
La participació no pot sorgir del no res, ni esperar èxits sense prèviament creure-hi i que es donin requisits: formació i informació a les persones, i difusió. Avui dia, tenim eines tecnològiques que poden facilitar aquest increment de participació, tant qualitatiu com quantitatiu. La transparència (Recordem el portal de transparència: http://transparencia.molletvalles.cat/) vol dir conèixer, tenir dades, i això és imprescindible per a implicar-nos, i decidir amb criteri.

Des de Canviem Mollet creiem que és una qüestió de models: promoure ciutadans passius, un ajuntament centralitzador de decisions o bé el model pel que nosaltres apostem decididament: la participació com a mètode de treball i de governar, amb una ciutadania activa, un ajuntament que escolta, debat, diàleg, i promovent que les decisions es prenguin col•lectivament. Apostem per un ajuntament que no és només un prestador de serveis i solucionador de queixes, sinó que creu i potencia la implicació de la ciutadania, està al costat dels veïns i veïnes i dels moviments socials, per treballar en la millora de la ciutat. Tenim molt camí per recórrer, i seguirem plantejant propostes concretes per aprofundir en la participació ciutadana.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada